Ursus jest rodziną ciągników rolniczych produkowanych w Zakładach Mechanicznych Ursus zlokalizowanych w warszawskiej dzielnicy Ursus. Co warto wiedzieć na ich temat? Oto kilka najważniejszych faktów z historii firmy.
Pierwszym polskim ciągnikiem był Ursus model 1921/1922. Produkowany był on w latach 1922 — 1927 w zakładach mechanicznych Ursus w Warszawie, w dzielnicy Wola.
W pierwszej połowie lat sześćdziesiątych, na skutek porozumienia rządów Polski i Czechosłowacji, w Brnie założono Polsko-Czechosłowacki Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Ciągników. Oddelegowano tam kilkunastu polskich inżynierów pod kierunkiem inżyniera Czesława Sławskiego. Mieli oni za zadanie wspólnie opracować ciężki ciągnik rolniczy klasy 1.4 t. Utrzymał on roboczą nazwę NUR 1.4 i uznawany jest za pierwszy ciężki ciągnik. Seryjna produkcja Ursusa C-385 rozpoczęła się w lipcu 1969 roku. Atak wojsk układu warszawskiego na Czechosłowację zablokował dalsze prace nad ciągnikami ciężkimi w Brnie do lat osiemdziesiątych.
W 1990 roku miała miejsce modernizacja ciągników ciężkich M87. W skład tej serii wchodziło 10 modeli o mocy od 58,8 kW do 113,8 kW. Kluczowymi zmianami było wprowadzenie zsynchronizowanej skrzyni begów oraz hydraulicznego sterowania sprzęgłem głównym z samoczynną regulacją luzu na pedale, nowa kabina z deską rozdzielczą, wychylną kierownicą i podwieszonymi pedałami oraz możliwość wyposażenia na żądanie w przedni WOM i trójpunktowy układ zawieszenia.
W latach 1968 — 1972 miały miejsce prace nad nową rodziną ciągników rolniczych o mocy na poziomie 22 — 60 kW. Mimo że prototypy uzyskały bardzo wysokie oceny, nigdy nie weszły do seryjnej produkcji. Związane było to z tym, że ciągniki Ursus zaczęły być tworzone na licencję. Ciągniki zaoferowały następujące firmy: Massey Ferguson, International Harvester, Fiat oraz Deutz. Wybrana została ta pierwsza, która zaliczana była do największych na świecie producentów ciągników. Poza kompleksową licencją na ciągniki rolnicze MFP nr Li-1118, zakupiono również licencję na Li -1444 Zespoły pneumatyki hamulcowej do ciągnika rolniczego MFP od WABCO – RFN, Li-1460 alternatory do MFP i do Fiata 126p, Li-1180 silnik wysokoprężny 6-cylindrowy Perkis oraz Li-1118 rotacyjną pompę wtryskową od Lucas CAV – Anglia. Do produkcji wybrane zostało 12 modeli z 2 serii: pomostowej 200 oraz kabinowej 500.
Po wygaśnięciu licencji, dokonane zostały drobne modernizacje. Zmieniono wówczas system oznaczania modeli i koparki — ładowarki 5312 i 5314 zabudowane na ciągnikach Ursus.
Warto wspomnieć, że ciągniki Ursus były eksportowane do wielu krajów, takich jak chociażby Holandia, Grecja, Francja, Finlandia, Hiszpania czy Wielka Brytania. Niektóre z modeli produkowano przez inne firmy na licencjach.
20 grudnia 2011 roku, firma POL-MOT Warfama SA rozpoczęła montaż ciągników w zakładzie dawnej Fabryki Samochodów Ciężarowych w Lublinie, sprzedawanych później pod marką Ursus.