Żadna profesjonalna firma nie może obyć się bez logo. Ma ono bowiem znaczący wpływ na jej rozpoznawalność, a co za tym idzie — pozycję na rynku. Jakie cechy powinno posiadać dobrze zaprojektowane logo?
Na początek warto wprowadzić rozróżnienie na logo, logotyp oraz sygnet. Pierwsze z nich składa się ze znaku graficznego, czyli wspomnianego sygnetu oraz logotypu, który ma postać przekazu tekstowego. Elementy te tworzą komunikację wizualną, identyfikację wizualną marki, pomimo tego, że każdy z nich pełni nieco inne funkcje. Logo składać może się wyłącznie z logotypu lub samego sygnetu.
Mianem logotypu określa się grafikę stosowną do tekstowego przedstawienia obrazu. Jest on częścią komunikacji wizualnej, lecz nie zawsze stanowi element logo. Idealny logotyp to taki, który posiada odpowiedni format i rozstaw czcionki, właściwą kolorystykę, przyciągającą uwagę kompozycję tekstową i tożsamą z marką typografię.
Sygnet to natomiast symbol graficzny, który znajduje się nad, pod lub obok logotypu i jest z nim połączony. Stanowi on część logo, które funkcjonować może samodzielnie. Sygnet powinien być na tyle charakterystyczny, aby skutecznie kojarzył się z daną marką. Bardzo często wykorzystywany jest on w mediach społecznościowych, na stronach internetowych lub materiałach reklamowych mających niewielkie rozmiary.
Logo zaprojektować można samodzielnie lub zlecić to zadanie profesjonalistom. W pierwszym przypadku, skorzystać można z dedykowanych narzędzi, takich jak chociażby Canva. To prosty w obsłudze, intuicyjny program, z którym poradzą sobie nawet osoby początkujące. Zawiera on szereg gotowych szablonów oraz grafik, które mogą okazać się bardzo pomocne podczas projektowania logo. Podstawowe funkcje Canvy są bezpłatne. Za pozostałe z nich należy zapłacić.
Tworząc logo, skorzystać można również z programu, jakim jest Logo Maker. Zawiera on bazę elementów, z której wybieramy symbol, a następnie dowolnie go edytujemy, zmieniając kolor czy układ. Kolejny etap stanowi wybór czcionki i wpisanie nazwy firmy.
Stworzone w ten sposób bezpłatne logo nie jest pozbawione wad. Jednym z jego minusów jest brak unikalności. Korzystając z jednego z wymienionych powyżej programów nie mamy pewności, że właściciel innej firmy nie zaprojektował bardzo podobnego logo.
Czym powinno charakteryzować się idealne logo? Musi być ono przede wszystkim łatwe do zapamiętania przed odbiorców. W tym celu, zadbać należy o typografię oraz dobór kolorów. Każda z barw posiada odmienne znacznie. Przykładowo, czerwień pobudza do działania, a zieleń — uspokaja. Idealne logo powinno być również ponadczasowe. Równie dobrze co dziś, prezentować musi się ono za kilka lat. Równie istotną kwestią jest jego czytelność. Najlepiej możliwie jak najbardziej je uprościć, pozostawiając wyłącznie niezbędne elementy. Podczas projektowania logo, szczególną uwagę zwrócić powinno się także to, aby patrząc na nie wiadomo było, w jakiej branży działa konkretna firma. Logo musi być także w pełni użyteczne i dobrze prezentować się w każdych okolicznościach i rozmiarach.